Slaapstoornissen

Synoniem: 
Insommnia
Beschrijving: 

Het onvermogen om in slaap te komen of door te slapen noemen wij insomnia. Er zijn veel verschillende oorzaken. Een storing in de hormoonhuishouding kan ontstaan door een verstoring in het circadiaanse ritme. En andersom een verstoring in de hormoonhuishouding kan een verstoring in het circadiaanse ritme veroorzaken. Het circadiaanse ritme is het dag- en nachtritme van mens en dier. Maar ook rusteloze benen, slaapapneu, pijn, jeuk of depressie kunnen een storing in de slaap geven. Een goede slaap is enorm belangrijk voor het herstel van spier- zenuw- en hersenweefsel.

Verschijnselen: 

Problemen met inslapen, doorslapen of met het komen in de diepe (REM) slaap.

Behandeling orthomoleculaire nutriënten

Nutriënt Dagdosering
Multi voor de dag
Die rekening houdt met het Dag- en Nachtritme
1 x daags een Multi voor de dag (‘s ochtends innemen)
Multi voor de nacht
Die rekening houdt met het Dag- en Nachtritme
1 x daags een Multi voor de nacht (’s avonds innemen)
Griffonia Extract (als 5-HTP)
Bevordert gezonde en natuurlijke slaap, voorloper van melatonine
1 x daags 100 mg '
s avonds innemen
Melatonine
Bij het intreden van de duisternis wordt melatonine aangemaakt in de epyfyse (pijnappelklier). Het bevordert het inslapen
0,1 tot 3 mg 1 uur voor het slapen gaan innemen, uitproberen welke dosering nodig is
GABA
Werkt ontspannend, vermindert angst, bevordert slaap.
1 x daags 250 mg Als smelttablet onder de tong.
Magnesium (tauraat)
Blokkeert de werking van de NMDA receptoren waardoor het lichaam ongevoeliger wordt van prikkels van buitenaf en daardoor in combinatie met GABA ter bevordering van het doorslapen
1 x daags 50 mg
Rhodiola 1 x daags 500 mg