Orthomoleculair kennisinstituut
Menu

Bekkeninstabiliteit

In het kort
  • Bij bekkeninstabiliteit zijn de banden die de botten van het bekken bij elkaar houden verzwakt of beschadigd.
  • Symptomen van bekkeninstabiliteit zijn pijn in het bekken, de onderrug en de heupen.
  • Ongeveer de helft van de vrouwen krijgt te maken met bekkeninstabiliteit bij de zwangerschap. Sommige hebben last van ernstige bekkeninstabiliteit.
  • Een bekkenfysiotherapeut kan bij bekkeninstabiliteit oefeningen geven om het bekken te trainen.
  • Behandel bekkeninstabiliteit met silicium, vitamine B12, MSM en collageen.
In het kort

Wat is bekkeninstabiliteit?

Bij bekkeninstabiliteit zijn de banden die de botten van het bekken bij elkaar houden verzwakt of beschadigd. Het bekken bestaat uit het heiligbeen, darmbeen en schaambeen. Deze botten zijn aan elkaar verboden door middel van drie gewrichten en worden bij elkaar gehouden door banden die over de gewrichten lopen. Normaal gesproken vormen de botten en de banden samen een stabiel geheel.

Tijdens de zwangerschap verslappen de banden, waardoor de gewrichten soepeler worden. Dit is nuttig en heeft te maken met een verandering in hormonen, om het lichaam voor te bereiden op de bevalling. Maar te verzwakte banden leiden tot instabiliteit. Ze zijn dan overbelast of beschadigd. Dit kan zorgen voor veel pijn in het bekken, de onderrug en de heupen. De pijn kan voor iedereen verschillend zijn. De een ervaart een zeurderige pijn, de ander heeft last van ernstige bekkeninstabiliteit en voelt een brandende, scherpe pijn.

Bekkeninstabiliteit- en pijn komt vooral voor bij vrouwen tijdens de zwangerschap en vooral ook in de periode na de bevalling. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft hier last van. We spreken dan ook liever van zwangerschaps gerelateerde bekkenpijn. Ook vrouwen die niet zwanger zijn en mannen kunnen last hebben van bekkeninstabiliteit, maar dit komt veel minder voor. Vaak is dit het gevolg van een ongeval of door een sportblessure.

Wat is bekkeninstabiliteit?

Symptomen

Veelvoorkomende klachten bij bekkeninstabiliteit zijn:

  • Pijn in het midden en aan de voorkant van het bekken, in de onderrug of rond het stuitje
  • Pijn na lange tijd zitten en bij (trap)lopen
  • De pijn begint vaak bij een plotselinge beweging, ook wel startpijn genoemd
  • Meer pijn na een dag met veel activiteiten
  • Ochtendstijfheid
  • Pijn bij schokkende bewegingen, bijvoorbeeld bij het sporten of het rijden over een hobbelige weg
  • Pijn tijdens de menstruatie of seksuele gemeenschap
Symptomen

Oorzaken

Rond de twintigste week van de zwangerschap begint het lichaam met de aanmaak van het hormoon relaxine. Dit zorgt voor verweking van de banden in het hele lichaam, waardoor gewrichten beweeglijker worden. Ook de banden rondom het bekken worden soepeler en rekbaarder. Hierdoor heeft de baby tijdens de zwangerschap meer ruimte in de baarmoeder en kan hij bij de geboorte makkelijker door het bekken heen. Alleen kunnen de banden soms door overmatige verweking niet meer genoeg steun geven aan het bekken. Dit leidt tot bekkenpijn en bekkeninstabiliteit.

Er kunnen ook klachten ontstaan naarmate de baby groeit tijdens de zwangerschap. De belasting op de bekkenbanden wordt dan namelijk groter, de lichaamshouding verandert en het zwaartepunt van het lichaam komt anders te liggen doordat de buik meer naar voren komt.

Bekkeninstabiliteit kan ook na de bevalling ontstaan. Dit komt vooral voor bij bevallingen die te snel gaan of bij een verkeerde ligging van de baby. De bekkenbanden zijn dan ernstig uitgerekt of gescheurd. Bekkeninstabiliteit bij vrouwen die niet zwanger zijn en bij mannen wordt vaak veroorzaakt door een ongeluk of sportblessure. Zij ervaren dezelfde klachten als vrouwen tijdens of na de zwangerschap.

Bij bekkenpijn is een goede balans tussen rust en beweging erg belangrijk. Het lichaam heeft rust nodig zodat de banden kunnen herstellen en voldoende activiteit voorkomt spierzwakte en verergering van de instabiliteit. Ook een bekkenfysiotherapeut kan helpen. Die geeft je bij bekkeninstabiliteit oefeningen om het bekken soepel te houden of juist sterker te maken.

Oorzaken

Voedingsadviezen

  • Neem voeding die rijk is aan collageen, zoals vlees, vleesbouillon en vis.
  • Vermijd vlees (uit de supermarkt) in verband met hormonen en vervang dit door biologisch vlees.
  • Neem voor het verstevigen van het bindweefsel siliciumrijke voeding, zoals brandnetel, heermoes, bamboe en gierst.
  • Zorg voor een goede balans tussen rust en beweging.
  • Een bekkenfysiotherapeut kan helpen met oefeningen om het bekken te trainen.
Voedingsadviezen

Opmerkingen

Waarschijnlijk ontstaat de instabiliteit onder invloed van het hormoon in combinatie met een tekort aan silicium.

Opmerkingen

Behandeling

Klik op een nutriënt voor uitgebreide monografie
Nutriënt Dagdosering
Silicium
1 x daags 50 -100 mg elementair silicium, in te nemen op de nuchtere maag
Silicium versterkt het bindweefsel
Vitamine B12
1 x daags 3000 μg
Bij vermoeidheid en pijn
MSM
1000 – 3000 mg per dag
Voor verlichting van pijn en ter ondersteuning van het bindweefsel
Collageen
5 – 10 gram per dag
Versterkt het bindweefsel en de gewrichten
Behandeling
Vademecum bestellen
Vademecum
Vademecum bestellen
3-secties
  • Aandoeningen
  • Monografie
  • Oplossingen

Prijs
€ 29,90 (exclusief BTW)

Bestel vademecum
Bestel vademecum
Sluiten