Orthomoleculair kennisinstituut
Menu

Griep

In het kort
  • Griep is een besmettelijke ziekte die gepaard gaat met hoge koorts
  • Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Het is niet hetzelfde als Covid-19 (Corona) of een verkoudheid. Die worden door een ander virus veroorzaakt.
  • Symptomen van de griep zijn o.a. koude rillingen, hoofdpijn en hevige spierpijn
  • Om griep te voorkomen is het belangrijk het immuunsysteem en de darmen zoveel mogelijk te ondersteunen
  • Behandeling van griep met onder andere: vitamine C, vitamine D, probiotica, PEA, en rozenbottel extract.
In het kort

Wat is griep?

Griep is een besmettelijke ziekte veroorzaakt door het influenzavirus. Het virus verandert constant door mutaties, daardoor kunnen mensen elk jaar weer de griep krijgen. Griep kan gepaard gaan met hevige symptomen. Bij de meeste mensen gaat de griep na 3 tot 5 dagen vanzelf weer over, maar in het ergste geval kan iemand aan de griep overlijden. Dat komt omdat de griep bestaande ziektes zoals COPD en hartproblemen kan verergeren. Griep wordt overgedragen via vochtige druppeltjes zoals snot, slijm en speeksel. Tijdens de koudere maanden komt griep veel vaker voor. Dat komt omdat virussen zich sneller verspreiden als het koud en droog is. Het is daarom een seizoensgebonden ziekte.

Het verschil tussen Corona, griep en verkoudheid
Covid-19 (Corona) en verkoudheid worden beide niet veroorzaakt door het influenzavirus. Bij Covid-19 ben je besmet met het SARS-CoV-19. Een verkoudheid kan door allerlei virussen worden veroorzaakt. Een bekend verkoudheidsvirus is het rhinovirus. Bekijk de aandoeningenpagina Covid-19 en verkoudheid om meer te lezen over deze specifieke aandoeningen.

Wat is griep?

Symptomen

  • Hoge koorts (39 graden of hoger)
  • Koude rillingen
  • Hoofdpijn
  • Hevige spierpijn en vermoeidheid
  • Keelpijn en droge hoest
  • Misselijkheid en/of braken
  • Ontsteking van het slijmvlies van de luchtwegen
Symptomen

Oorzaken

De oorzaak van griep is het influenzavirus. Het virus bevindt zich in vochtige druppeltjes zoals snot, slijm en speeksel. Het wordt verspreid via praten, niezen en hoesten of via handen en voorwerpen. In hoeverre er symptomen optreden is afhankelijk van het immuunsysteem. Het immuunsysteem beschermt het lichaam tegen bacteriën, virussen, schimmels, parasieten en andere schadelijke micro-organismen. Bij een verzwakt immuunsysteem, zoals door auto-immuunziekte, zwangerschap of ouderdom, kan de griep makkelijker vat krijgen op het lichaam.

Oorzaken

Voedingsadviezen

Om griep te voorkomen is een optimaal immuunsysteem van het grootste belang. Ongeveer 80% van ons immuunsysteem bevindt zich in de darmen. Gezonde darmen zijn dus van groot belang voor een goede gezondheid en verlagen de kans op het krijgen van de griep. Ondersteun daarom het hele jaar door het immuunsysteem en de darmen.

  • Eet gezond en gevarieerd met veel verse groenten en fruit. Zorg daarbij dat de volgende vitamines voldoende terugkomen in het voedingspatroon:
    • Vitamine C en zink werken samen om preventief de weerstand te verhogen en versterken het immuunsysteem.
    • Vitamine D3 versterkt en activeert het immuunsysteem
  • Zorg voor de inname van voldoende quercetine. Dit vind je in voedingsmiddelen zoals uien, appels, bessen en thee.
  • Eet voldoende omega-3. Dit vind je onder andere in vette vis, avocado, walnootolie en lijnzaadolie.
  • Drink voldoende (1,5 tot 2 liter per dag)
  • Beperk intensieve beweging (sporten) bij koorts
  • Neem voldoende rust
Voedingsadviezen

Opmerkingen

Om de kans op griep te verlagen en het immuunsysteem te versterken Is het belangrijk om voldoende te bewegen, stress te vermijden en een goede nachtrust te hebben. Ook heeft een gezond gewicht een positief effect op het immuunsysteem.¹

Opmerkingen

Behandeling

Klik op een nutriënt voor uitgebreide monografie
Nutriënt Dagdosering
Vitamine C (Calcium/magnesium ascorbaat)
500 - 3500 mg per dag
Vermindert de duur en verschijnselen van griep en als preventief gebruik om weerstand te verhogen
Vitamine D
Tijdelijk op te hogen naar 75 - 100 mcg per dag (afhankelijk van het vitamine D tekort)
Versterkt en activeert het immuunsysteem en vermindert de kans op respiratoire infecties
Zink
10 - 45 mg per dag
Vermindert de duur van de symptomen
Probiotica
1 x daags 2-4 x 10⁹ kve van verschillende stammen
Versterkt de darmflora en het immuunsysteem
Sambucus Nigra (Vlierbesextract 12:1)
600 - 2000 mg per dag
Vermindert duur van griep
Palmitoylethanolamide PEA
1 - 3 x daags 400 mg
Brengt een verstoorde cel opnieuw in balans door het deactiveren van de ontsteking.
Rozenbottel extract
1 x daags 50 mg
Bron van vitamine C | Antioxidant | Ontstekingsremmer
Citrus bioflavonoïden (citrus)
1 x daags 100 mg
Antibacteriële, antivirale en anti-inflammatoire werking | bestrijdt vrije radicalen en gaat degeneratie tegen
Quercetine
250 - 1000 mg per dag
Ontstekingsremmend | Immuunmodulerend | Anti-panthogene eigenschappen | Beschermt longweefsel
Lactoferrine
50 - 400 mg per dag
Lactoferrine heeft een positieve invloed op de weerstand en het immuunsysteem

Behandeling
Vademecum bestellen
Vademecum
Vademecum bestellen
3-secties
  • Aandoeningen
  • Monografie
  • Oplossingen

Prijs
€ 29,90 (exclusief BTW)

Bestel vademecum
Bestel vademecum
Sluiten