Orthomoleculair kennisinstituut
Menu

Leptine resistentie

In het kort
  • Leptine is een hormoon dat wordt aangemaakt in witte vetcellen en een rol speelt in de verzadiging.
  • Wanneer er continu veel leptine in het bloed aanwezig is, raken leptinereceptoren minder gevoelig en word je leptine resistent.
  • Leptine resistentie symptomen zijn onder andere continu honger hebben, geen verzadigd gevoel hebben en overgewicht
  • Een ongezond eetpatroon, stress en een slechte slaapkwaliteit zijn veelvoorkomende oorzaken van leptine resistentie
  • Behandeling van leptine resistentie bestaat o.a uit: Resveratrol, omega 3 vetzuren, glucomannan en alfa-liponzuur
In het kort

Wat is leptine resistentie?

Leptine resistentie betekent dat het lichaam niet meer goed reageert op het hormoon leptine. Leptine is een hormoon dat van nature aanwezig is in witte vetcellen. Witte vetcellen dienen ook als opslag voor een overschot aan voedingsstoffen. Leptine geeft aan de hersenen door, wanneer er voldoende vet opgeslagen is in de witte bloedcellen en het lichaam verzadigd is. Leptine staat hierdoor ook bekend als het verzadigingshormoon.

Bij de aanwezigheid van te veel witte vetcellen, maakt het lichaam veel leptine aan. Wanneer er continu veel leptine in het bloed aanwezig is, merken de hersenen het leptinesignaal echter niet meer op. De leptinereceptoren raken minder gevoelig en het verzadigingsgevoel wordt niet goed doorgegeven aan de rest van het lichaam. Bij een normale tot te hoge voedselinname herkent het lichaam het hongergevoel niet langer. Met andere woorden; het lichaam raakt leptine resistent. Als gevolg staat het lichaam continu in hongerstand. Hierdoor verhoogt het risico op overgewicht, een toename van witte vetcellen en een verhoogd leptineniveau. Bovendien is een verhoogt leptineniveau risicofactor voor ernstiger verloop van COVID-19.

Leptine resistentie komt bijna altijd voort uit een ongezond voedingspatroon. Ook stress en een slechte slaapkwaliteit zijn oorzaken van leptine resistentie.

De tegenhanger van leptine is ghreline (het hongerhormoon). Dit hormoon geeft aan de hersenen door dat het lichaam energie nodig heeft. Bij een toereikend leptineniveau ben je verzadigd. Wanneer er zich echter meer ghreline in het bloed bevindt, ontstaat een hongergevoel. Bij homeostase zijn beide hormonen in balans.

Wat is leptine resistentie?

Symptomen

Symptomen van leptineresistentie zijn:

  • Een continu hongergevoel
  • Geen verzadigd gevoel
  • Overgewicht
  • Lusteloosheid
  • Aankomen in gewicht
  • Moeite met afvallen
  • Geen zin om te bewegen
  • Meer vetopslag
Symptomen

Oorzaken

  • Gedurende een lange tijd ongezond eten en drinken, waaronder veel suikers en alcohol.
  • Gedurende een lange tijd te veel eten
  • Het verzadigingsgevoel negeren
  • Overgewicht
  • Chronische stress
  • Slechte slaapkwaliteit1
  • Ontstekingen in het lichaam
  • Een hoog insulinegehalte
  • Insuline blokkeert het hormoon leptine, waardoor de signalen niet goed doorkomen.
Oorzaken

Voedingsadviezen

  • Zorg voor voldoende omega-3 vetzuren in je voeding
  • Drink een half uur voor de maaltijd een glas water
  • Eet 400 tot 800 gram verse groenten per dag
  • Eet 2 tot 3 stuks fruit per dag (zoet fruit met mate)
  • Eet vezelrijke producten zoals bladgroenten of knolgewassen
  • Eet zo min mogelijk geraffineerde suiker en transvetten
  • Drink geen alcohol
  • Drink geen frisdranken en vruchtensappen
  • Eet rood vlees met mate, maximaal 1 keer per week
  • Varieer elke dag door magere vleessoorten om te wisselen met vegetarische maaltijden
  • Eet rustig en kauw goed
  • Eet tijdelijk zes kleine porties in plaats van drie grote porties per dag
  • Beweeg voldoende (minimaal een half uur per dag matig intensief bewegen)
Voedingsadviezen

Opmerkingen

  • Het is belangrijk om de leptinegevoeligheid te verhogen. Dit gebeurt onder andere door veel omega-3 vetten en eiwitten te eten. Deze voedingsmiddelen geven langdurig een verzadigend gevoel. Ook krachttraining verhoogt de gevoeligheid voor leptine.
  • Leptine kan alleen goed werken als er niet te veel kleine vetdeeltjes (triglyceriden) in het lichaam aanwezig zijn. Een te hoog gehalte triglyceriden zorgt ervoor dat het signaal van verzadiging verstoord raakt. Daarom is het belangrijk om dit gehalte omlaag te brengen.
  • Een verhoogt leptineniveau is risico voor ernstiger verloop covid 19. Lees hier de reden.
Opmerkingen

Behandeling

Klik op een nutriënt voor uitgebreide monografie
Nutriënt Dagdosering
Omega 3 vetzuren
2 x daags 1000 mg (EPA en DHA)
Verbetert | Vermindert pro-inflammatoire cytokinen | Verbetert de afgifte van hormonen door vetweefsel
Glucomannan
1 – 3 x daags 1000 mg een half uur voor de maaltijd innemen met een ruime hoeveelheid water
Geeft een sterk verzadigingsgevoel en is een prebiotica
Alfa-liponzuur
1 – 3 x daags 75 mg
Helpt leptineresitentie te verlagen
Chroom
200 – 600 mcg per dag
Verhoogt de insulinegevoeligheid
Magnesium (Tauraat)
50 -200 mg per dag
Verhoogt insulinegevoeligheid
Resveratrol
200 – 600 mg per dag
Helpt leptineresistentie te verlagen door leptineniveaus te verminderen
Psyllium
1 – 3 x daags 5000 mg een half uur voor de maaltijd innemen met een ruime hoeveelheid water
Geeft een sterk verzadigingsgevoel 
Berberine
1 - 3 x daags 500 mg
Helpt bij het bedwingen van het glucoseniveau
Behandeling
Vademecum bestellen
Vademecum
Vademecum bestellen
3-secties
  • Aandoeningen
  • Monografie
  • Oplossingen

Prijs
€ 29,90 (exclusief BTW)

Bestel vademecum
Bestel vademecum
Sluiten