Nieuws

ADHD en voeding – hoe dieet een rol speelt

Laten we meteen maar vooropstellen: er is geen bewijs dat voeding de gedragsstoornis ADHD veroorzaakt. Onderzoek suggereert daarentegen wel dat veranderingen in het voedingspatroon voor sommige mensen kan helpen de symptomen te verminderen.

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe voeding ADHD beïnvloedt. Dit artikel is een overzicht van deze bevindingen, waarbij we de betrokken voedingsmiddelen, diëten en supplementen bespreken.

De kracht van kiemen - de zwaargewichten van onze voeding

Veel mensen zullen bekend zijn met de bekendste soort kiemen: alfalfa. De tere wit-groene babyplantjes worden al jaren verkocht in de grote supermarkten. De laatste jaren is het kiemaanbod uitgebreid met bijvoorbeeld broccoli- en radijskiemen.  
 
Een positieve trend, want hoewel kiemen klein en teer zijn, behoren ze tot de zwaargewichten als het om nutriëntendichtheid gaat. De kleine babyplantjes zijn ontzettend rijk aan een verscheidenheid van voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten.   
 

GABA: de neurotransmitter die angst wegneemt en de slaap verbetert

Ben je vaak onverklaarbaar onrustig, prikkelbaar of neerslachtig? Voel je je vaak gestrest? Hoewel we legio verklaringen kunnen aandragen, zou het ook kunnen dat jouw neurotransmitters niet goed in balans zijn. Onze hersenen maken gebruik van ruim 100 verschillende neurotransmitters, waarbij GABA een van de belangrijkste is. 

 

Happy New Year: Orthomoleculaire Scholingen in 2021

Bij deze willen we al onze cursisten een gelukkig en gezond 2021 wensen. Daarnaast grijpen we deze gelegenheid aan om je te bedanken voor je flexibiliteit en enthousiasme het afgelopen jaar! Van de ene op de andere dag verlieten we het klaslokaal voor een digitale leeromgeving. Voor ons allen een uitdaging. Je liet je niet ontmoedigen, en toonde je leergieriger dan ooit!  
 

Omega 3 en 6 in onze voeding: visolie suppletie is belangrijk voor iedereen!

Omega 3 en visolie zijn als een Siamese tweeling. Het een bestaat niet zonder het ander. Maar waarom is omega 3 suppletie nu zo belangrijk? Plus; krijgen we met onze voeding niet gewoon genoeg EPA en DHA binnen?

Ben je overigens benieuwd wat precies het verschil is tussen ALA, DHA en EPA? Daar hebben we al een blog over geschreven!

HPU: erkende ziekte?

Waarschijnlijk haal je onwetend je schouders op bij de afkorting HPU. Ook bij het horen van de naam Hemopyrrollactamurie zal er waarschijnlijk niet meteen een lampje gaan branden. Toch lijken bijzonder veel mensen te maken te hebben met de stofwisselingsziekte HPU, stelt dr. John Kamsteeg. Maar wat is deze mysterieuze aandoeningen nu precies? 

Magnesiumtekort geeft uiteenlopende klachten. Wanneer zet je welke vorm in?

‘Magnesium zit toch gewoon in voeding?’. Tegenstellend bestaat de gedachte dat je met een supplement ook te veel magnesium kan binnen krijgen. Laten we die laatste bewering alvast het sprookjeslabel geven.

80 procent van de Nederlandse bevolking kampt namelijk met een magnesiumtekort, wat resulteert in een breed en moeilijk te specificeren pallet aan klachten. Gelukkig bestaan er verschillende vormen van het mineraal, die ook qua toepassing van elkaar verschillen.

SAMe: belangrijk aminozuur voor homocysteïne

Ons lichaam is als het ware een vernuftig mozaïek vervaardigt uit aminozuren. Elke bouwsteen representeert een piepklein scherfje binnen het geheel, dat als een Jenga toren instort mocht je er een steen uittrekken.

S-Adenosylmethionine (SAMe) is een grotere scherf dan gemiddeld; een essentieel aminozuur, dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Met name binnen de methylering is dit nutriënt van fundamenteel belang.

Probiotica en de darmen: hoe houd je jouw darmflora in balans?

Onze darmen bieden onderdak aan talloze bacteriën, gisten en schimmels. Bij een gezonde darmflora is de verhouding tussen deze darmbewoners in evenwicht. Helaas zorgen we maar matig voor onze darmgezondheid. Onder meer door het verorberen van slechte voeding komen er ongewenste bacteriën binnen die de darmflora verstoren en darmklachten veroorzaken.

Probiotica – gezonde darmbacteriën – kunnen in veel gevallen een welkome schoonmaker zijn en de darmflora weer in evenwicht brengen.

Pagina's