Groene thee extract en afvallen

Afvallen of je streefgewicht behouden zonder continu bezig te moeten zijn met diëten. Klinkt als té mooi om waar te zijn, of niet? Met de ondersteuning van groene thee zou dit droombeeld echter tot de kersverse realiteit kunnen horen. Vindt deze bewering grondslag of is er louter sprake van een intelligent gepositioneerd product? De gezondheidsvoordelen van de uit Azië afkomstige groene theeplant − beter bekend als de Camellia sinensis – lijken ondertussen langzaam ons Westerse bewustzijn binnen te treden. Benieuwd welke voordelen dit zijn? In dit artikel lichten we toe.

Wat is groene thee extract?

Groene thee is samen met water één van de dranken die we wereldwijd het meest drinken.1 Het is afkomstig van de Camillia sinenis, de groene theeplant die zijn oorsprong vindt in Zuidoost-Azië. Door de bladeren van deze plant te stomen blijven de essentiële stoffen beschermt tegen oxidatie. De werkzame nutriënten van de groene theeplant zijn de zogenoemde catechines.2 Dit zijn de belangrijkste polyfenolen (actieve stof uit planten) van de Camillia sinenis gezien er meerdere gezondheidsbevorderende eigenschappen aan zijn toe te schrijven. Van de catechines is EGCG (epigallocatechin gallaat) de parel in de oester die groene thee heet.

Zinkionofoor

EGCG is namelijk de meest voorkomende en belangrijkste stof in de groene theeplant. Deze catechine bestempelen we als zinkionofoor, een molecuul dat zink door het lichaam naar de cellen vervoert.3 Door de aanwezigheid van EGCG in het lichaam daalt het galzuurgehalte in de darm wat resulteert in een verminderde vetopname. Daarnaast neemt de spijsvertering toe waardoor het lichaam vetten als cholesterol sneller afscheidt.4,5

Afvallen met groene thee extract

Volgens cijfers van de Rijksoverheid had in 2020 maar liefst 50 procent van de Nederlandse volwassenen matig tot ernstig overgewicht.6 Dit probleem vindt zijn oorsprong deels in een toegenomen energie-inname, en een afname van het energie verbruik.7 Overgewicht kan vervelende gevolgen met zich meebrengen zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, eetstoornissen, stress en depressies.

Uit onderzoek naar de effecten van groene thee is gebleken dat de aanwezigheid van het extract zorgt voor een verminderde opname van lipiden en eiwitten. Dit vermindert de calorie inname en zorgt voor de activatie van het AMP-geactiveerde proteïne kinase (een enzym dat een rol speelt bij de energieomzetting in de lichaamscellen).5,8 Bovendien is uit in-vivo (onderzoek uitgevoerd op een levend organisme) studies gebleken dat groene thee extract de cholesterolwaarden en het triglyceridengehalte (vetachtige stoffen in het bloed) verlaagt. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de grote hoeveelheid catechines in groene thee.8,9 Door het terugdringen van de calorie inname, een actievere energieomzetting en lagere cholesterolwaarden is het extract goed inzetbaar om de ongewenste kilo’s een halt toe te roepen.

Groene thee extract & immuunsysteem

De grote hoeveelheid catechines in groene thee helpen niet alleen om dat ene leuke kledingstuk weer uit de kast te kunnen trekken. Een misschien wel belangrijkere eigenschap die we aan het groene thee extract mogen toedichten is de positieve werking die het heeft op ons immuunsysteem. Het extract is namelijk een befaamd antioxidant bij het tegenaan van weerstandsproblemen.9,10

Wat betekent groene thee extract voor de hersenfunctie?

Naast dat groene thee extract ons behoed voor ontregelingen in ons immuunsysteem mogen we het extract nog een andere belangrijke functie toekennen. De catechines in groene thee sorteren namelijk ook effect op het fundamentele orgaan in ons centrale zenuwstelsel: het brein.

Zo is uit onderzoek naar de ziekte van Alzheimer naar voren gekomen dat het groene thee extract de achteruitgang van het geheugen kan inperken. Bij hetzelfde onderzoek werd bovendien geconstateerd dat de catechines oxidatieve stress (stofwisselingstoestand) reduceert. Daarbij voorkomt het schade aan de hippocampus (hersengebied betrokken bij geheugen, stress en ruimtelijke oriëntatie).10

Of het nu gaat om een ontregeling van het immuunsysteem of de hersenfunctie, het groene thee extract heeft een positief antwoord achter de hand. We zouden daarom bijna vergeten dat het ook een potentiële rots in de branding vormt voor de ietwat (te) zware helft van de Nederlandse volwassenen. Door de ondersteuning van de spijsvertering en de bijdrage aan betere cholesterolwaarden is groene thee extract de inspirator om overgewicht tegen te gaan.

Tot slot

Laten we voorop stellen; een gezonde levensstijl en bijpassend voedingspatroon zijn de belangrijkste steunpilaren in een gebalanceerd lichaamsgewicht. Toch zou het niet de eerste keer zijn dat wij Westerlingen – een op het eerste oog – exotisch kruid pas later op waarde durven te schatten. Af en toe het oor te luisteren leggen naar een botanisch kruid zou je echter weleens die duw in de gewenste, gezonde richting kunnen geven. De wetenschappelijke literatuur spreekt in ieder geval boekdelen.  

Referenties

  1. Reygaert, WC. (2018). Green Tea Catechins: Their Use in Treating and Preventing Infectious Diseases. Biomed Research International.
  2. Ohishi T, Goto S, Monira P, Isemura M, Nakamura Y. (2016). Anti-inflammatory Action of Green Tea. Anti-Inflammatory & Anti-Allergy Agents in Medicinal Chemistry, 15(2), 74-90.
  3. Yang T, Luo F, Shen Y, An J, Li X, Liu X, Ying B, Liao Z, Dong J, Guo L, Wang T, Xu D, Chen L, Wen F. (2012). Quercetin attenuates airway inflammation and mucus production induced by cigarette smoke in rats.
  4. Huang J, Feng S, Liu A, Dai Z, Wang H, Reuhl K, Lu W, Yang CS. (2018). Green Tea Polyphenol EGCG Alleviates Metabolic Abnormality and Fatty Liver by Decreasing Bile Acid and Lipid Absorption in Mice. Molecular Nutrition and Food Research, 62(4), 10.
  5. Yang CS, Zhang J, Zhang L, Huang J, Wang Y. (2016). Mechanisms of body weight reduction and metabolic syndrome alleviation by tea. Molecular Nutrition and Food Research, 60(1), 160-174.
  6. Rijksoverheid. (2020). Overgewicht → Cijfers & Context → Huidige situatie. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/huidige-situatie#!node-overgewicht-volwassenen
  7. Vázquez Cisneros LC, López-Uriarte P, López-Espinoza A, Navarro Meza M, Espinoza-Gallardo AC, Guzmán Aburto MB. (2017). Efectos del té verde y su contenido de galato de epigalocatequina (EGCG) sobre el peso corporal y la masa grasa en humanos. Una revisión sistemática [Effects of green tea and its epigallocatechin (EGCG) content on body weight and fat mass in humans: a systematic review]. Nutricion hospitalaria, 34(3), 731-737.
  8. Miltonprabu S, Thangapandiyan S. (2015). Epigallocatechin gallate potentially attenuates Fluoride induced oxidative stress mediated cardiotoxicity and dyslipidemia in rats. Journal of Trace Elements in Medicine and Biology, 29,321–335.
  9. Menegazzi M, Campagnari R, Bertoldi M, Crupi R, Di Paola R, Cuzzocrea S. (2020). Protective Effect of Epigallocatechin-3-Gallate (EGCG) in Diseases with Uncontrolled Immune Activation: Could Such a Scenario Be Helpful to Counteract COVID-19?. International Journal of Molecular Sciences, 21(14), 5171.
  10. Schimidt H.L., Garcia A., Martins A., Mello-Carpes P.B., Carpes F.P. (2017). Green tea supplementation produces better neuroprotective effects than red and black tea in Alzheimer-like rat model. Food Research International, 100(1), 442–448.