Ontzuren, belangrijk voor je gezondheid

Ben je verzuurd?

Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat een verzurend voedingspatroon de gezondheid op de lange termijn kan beïnvloeden. Dit heeft overigens niets te maken met de zure smaak van voedingsmiddelen, want een citroen is juist heel alkalisch!

Bij het verteren van voedsel blijft er een zure of basische reststof over. Basisch is het tegenovergestelde van zuur en noemen we ook wel alkalisch. Of een voedingsmiddel een zure of basische rest achterlaat staat -gek genoeg- los van de smaak.

Voor een goede werking van onze stofwisseling moet het bloedplasma enigszins alkalisch zijn, met een pH-waarde van ongeveer 7,45. Je kan jouw pH-waarde heel makkelijk testen via de urine. De test strips zijn bij de meeste drogisterijen te koop.

Wanneer we ons lichaam voortdurend blootgestellen aan verkeerde voeding, kan het de zure reststoffen niet meer volledig afvoeren. Het lichaam heeft verschillende manieren om de pH-waarde constant te houden. De nieren en longen spelen hierbij een belangrijke rol. De nieren proberen het overschot van zuren uit te scheiden via de urine. De longen mengen zuurstof met eiwitten, waardoor er carbonaten ontstaan. Deze carbonaten verminderen het zuurgehalte in ons lichaam.

Verzurende voeding is niet altijd ongezond

Een stuk vis bevat tal van essentiële voedingstoffen, maar werkt wel verzurend. Je hoeft niet gelijk alle verzurende voedingsmiddelen uit je dieet te bannen, maar eet verzurende producten met mate. Het is ook verstandig om iets zuurs altijd te combineren met iets basisch.

Alkalische voedingsmiddelen zijn o.a.:

  • Chlorella                                             
  • Radijs
  • Broccoli
  • Alfalfa
  • Aardappel
  • Courgette
  • Gerstegras
  • Tarwegras
  • Pure chocolade
  • Bloemkool
  • Spruitjes
  • Watermeloen
  • Knoflook
  • Rozijnen
  • Grapefruit
  • Tomatenpuree
  • Avocado
  • Andijvie
  • Komkommer
  • Gember
  • Munt

Verzurende voedingsmiddelen zijn o.a.:

  • Varkens- en rundvlees
  • Bewerkte melkproducten (zoals kaas)
  • Peulvruchten
  • Ananas
  • Tarwe (meel)
  • Pinda’s
  • Pompoenpitten
  • Maïs
  • Soja
  • Roggebrood
  • Taugé
  • Alcohol
  • Pruimen
  • Cranberries
  • Vis
  • Appels
  • Eieren
  • Kiwi’s

Externe factoren hebben ook invloed op ons zuur/base balans. Zware metalen als lood, cadmium en amalgaamvullingen hebben een verzurende werking. Wanneer we stress ervaren, angstig zijn, vermoeid en of gebrek aan slaap hebben, produceert het lichaam meer zoutzuur. Roken is de zwaarste verzuurder die er is.

Gevolgen van verzuring kunnen onder andere osteoporose (in de volksmond botontkalking), reumatische aandoeningen, jicht en hart- en vaatziekten zijn.

Hoge bloeddruk door verzuring 

Uit recent onderzoek van de universiteit van Dortmund blijkt dat een hoge bloeddruk in relatie staat met een verzurende pH-waarde. Daarnaast gaat een lagere bloeddruk samen met een alkaliserende pH-waarde in het bloedplasma. Tijdens het onderzoek is bij ruim 6000 deelnemers de zuurbelasting van voeding berekend en de samenhang tussen bloeddruk en zuurbelasting in kaart gebracht (Krupp et al, 2018*).

Ontzuren effectief bij osteoporose

Wanneer je gestel het zure overschot niet meer goed afvoert, haalt het lichaam als noodmaatregel calcium uit de botten om zodoende het basisch reagerende calcuimcarbonaat aan te maken. Dit proces vervangt de omzetting van zuurstof met eiwitten en kan leiden tot een calciumtekort.

Wanneer deze verzuring een lange periode aanhoudt ontstaat er chronische afbraak aan de botten (osteoporose). Het lichaam zet te veel zuren af in de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Wanneer je last hebt van osteoporose helpt ontzuren dus tegen verergering van de klachten!

Referenties

* Krupp, D., Esche, J., Mensink, G. B. M., Klenow, S., Thamm, M., & Remer, T. (2018). Dietary Acid Load and Potassium Intake Associate with Blood Pressure and Hypertension Prevalence in a Representative Sample of the German Adult Population. Nutrients, 10(1), 103