Quercetine bij corona: wat doet de antioxidant voor je?

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en is de wetenschappelijke kennis over voedingsstoffen bij Corona flink toegenomen. Al zijn we nog lang niet uitgeleerd.

Een voorbeeld van een nutriënt waar de stapel onderzoeken gestaag van toeneemt is de bioflavonoïde quercetine. Zo zetten we het nutriënt al lange tijd in voor de behandeling van hooikoorts, maar welke rol speelt de bioflavonoïde bij corona? In dit blog vertellen we je alles over de werking van deze indrukwekkende antioxidant en de relatie tussen quercetine en corona. 

Quercetine in het kort: 

  • Quercetine is een antioxidant in groenten en fruit. Boerenkool, tomaten asperges, uien, appels en bessen zijn rijke bronnen van de flavonoïde.
  • Quercetine remt ontstekingen, werkt bij overgevoeligheid en bij auto-immuunziektes, verbetert de immuniteit en zorgt voor een afname van longinfecties. 
  • Als zogenoemd zinkionofoor verbetert quercetine de opname van zink en glutathion17, 9
  • Quercetine in voeding heeft een ronduit lage biologische beschikbaarheid. Kies bij voorkeur voor een hoogwaardig quercetine supplement waarbij het nutriënt is verbonden aan fosfolipiden om de binding met antistoffen in het lichaam tegen te gaan. 
  • Quercetine kan ingezet worden voor de behandeling van o.a. Covid-19, Hooikoorts, griep, COPD en verkoudheid.

Wat is quercetine?

Quercetine – voorheen bekend als vitamine P – is een krachtige antioxidant die in grote getalen in de natuur voorkomt. Groenten en fruit zoals boerenkool, tomaten, asperges, uien, appels en bessen zijn misschien wel de bekendste bronnen. Maar ook je dagelijkse kop groene thee of glas rode wijn in het weekend staan bol van de antioxidant.

De antioxidatieve werking van quercetine schuilt hem vooral in de aanpak van vrije zuurstof- en stikstofradicalen. Ook het sterke bindingsvermogen met vrije metalen is ronduit uniek. Zo gaat het nutriënt oxidatie tegen en bevordert het daarnaast de aanmaak van antioxidanten als glutathion en antioxidantenzymen zoals catalase, glutathionreductase en superoxidesmutase9.

De belangrijkste werking van quercetine:

  • Heeft een positief effect op de auto-immuniteit18,13, 2, 11.
  • Verlaagt de kans op immuniteitsbelasting en immuunverstoringen3,14,17.
  • Vermindert de kans op hart- en vaatziekten1, 4, 7.
  • Balanceert het celmembraan12, 8, 16, 3.
  • Verlaagt de histaminestatus10.
  • Heeft een positief effect op duur- en krachtraining5.

Quercetine en corona

Uit de bovenstaande opsomming blijkt wel dat quercetine zich effectief bewijst voor de ondersteuning van de immuniteit. Onder andere omdat de antioxidant geïnfecteerde cellen bestrijdt, opruimt en ontstekingsreacties in de luchtwegen beperkt8. Maar waarin zit hem dan de kracht voor de preventie en behandeling van COVID-19?

Quercetine en zink werken samen voor de immuniteit

Quercetine is een zogenoemd zinkionofoor. Bij een verlaagde immuniteit schreeuwt het lichaam om een verhoogde inname van zink. Hiervoor zijn zinkionoforen nodig. Deze zinktransporteurs vervoeren het zink naar de cellen, met een betere zinkopname tot gevolg.

Bovendien zorgt zink, net als quercetine zelf, voor een afremming van virale infecties17. In de huidige coronacrisis neemt het zinkverbruik in het lichaam toe. Om tot een gedegen zinkopname te komen zijn alleen wel genoeg zinkionoforen noodzakelijk. Hier komt quercetine dus weer om de hoek kijken. Een goede wisselwerking tussen zink en quercetine kunnen we dan ook rustig als essentieel bestempelen.

Relatie quercetine en vitamine C

Naast zink speelt heeft ook vitamine C een belangrijke wisselwerking met quercetine. We kennen vitamine C natuurlijk als uitgelezen middel voor een immuunversterkende therapie. Naast dat vitamine C immuunmodulerende activiteit stimuleert is de weerstandvitamine echter ook in staat geoxideerd quercetine te recyclen. Hetgeen de immuunreactie tegen pathogene indringers vergroot.

Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van infecties van de longen, zoals bij COVID-19, bieden deze nutriënten gericht op de immuunmodulatie perspectief18:

  • Quercetine in combinatie met vitamine C kan de immuunrespons versterken waardoor de vroege IFN-productie (natuurlijke eiwitten) wordt bevorderd.
  • Vitamine C is in staat om geoxideerd quercetine te recyclen waardoor de immuunreactie versterkt
  • Zowel vitamine C als quercetine vormen een goede aanvulling op huidige famacologische interventies vanwege het lage bijwerkingsprofiel3.

Hoogwaardige quercetine supplementen

Net zoals veel bioflavonoïden is quercetine uit voeding slecht opneembaar voor het lichaam door de lage wateroplosbaarheid. Ter illustratie; 70 tot 90 procent van de antioxidant verdwijnt tijdens het koken uit onze voeding. En ook de overige 10 tot 30 procent heeft het moeilijk. Het nutriënt bindt zich namelijk aan antistoffen, waardoor de opname opnieuw wordt bemoeilijkt. Hierdoor bereikt slechts een zeer beperkt deel van de stof daadwerkelijk de cel.

Mede door de ontwikkeling van quercetine supplementen met een ontwikkelde biologische beschikbaarheid is hier verandering in gekomen. Zo is bijvoorbeeld uit onderzoek gebleken dat een meer oplosbare formule van quercetine, in een mengsel met fytosomen (natuurlijke bouwelementen van de cel), zorgt voor een biologische beschikbaarheid tot 10-20 keer hoger dan gebruikelijk15, 6.

Kijk bij het selecteren van een hoogwaardig quercetine supplement is daarom altijd uit naar een supplement waarbij quercetine op natuurlijke wijze is gebonden aan fytosomen. 

Ons advies

Wanneer we alle voordelen van quercetine op een rijtje zetten betekent het natuurlijk niet dat je meteen je wekelijkse glas rode wijn dagelijks in de hand moet nemen. Nee. De werking van quercetine als ontstekingsremmer, immuniteitsversterker en zinkionofoor ontlenen we vooral aan therapeutische doseringen13. Ons advies luidt daarom altijd te kiezen voor een supplement waarbij quercetine op natuurlijke wijze is gebonden aan fytosomen. Hierdoor verhoogt de quercetine opname in de cel tot ruim 20 keer.

Benieuwd welke nutriënten nog meer in te zetten zijn in de behandeling van COVID-19? Lees het hier. Kijk voor een volledig overzicht van eerde gepubliceerde artikelen over COVID-19 hier.

Heb je na het lezen van dit artikelen een prangende vraag over quercetine suppletie of heb je behoefte aan een persoonlijk advies? Neem dan contact op met een van onze orthomoleculair therapeuten. Zij kijken graag met je mee in wat voor jou de beste keuze is!

Referenties:

  1. Angrawal PK, Angrawal C, Blunden G. (2020). Quercetin: Antiviral Significance and Possible COVID-19 Integrative Considerations. Natural Product Communications.
  2. . Carullo G, Cappello AR, Frattaruolo L, Badolato M, Armentano B, Aiello F. (2017). Quercetin and derivatives: useful tools in inflammation and pain management. Future Medical Chemistry, 9 (1), 79-93.
  3. Colunga Biancatelli, R., Berrill, M., Catravas, J. D., & Marik, P. E. (2020). Quercetin and Vitamin C: An Experimental, Synergistic Therapy for the Prevention and Treatment of SARS-CoV-2 Related Disease (COVID-19). Frontiers in immunology, 1451 (11).
  4. Cui L, Li Z, Chang X, Cong G, Hao L. (2017). Quercetin attenuates vascular calcification by inhibiting oxidative stress and mitochondrial fission. Vascular Pharmacol, 88, 21-29.
  5. Davis JM, Murphy EA, Carmichael MD. (2009). Effects of the dietary flavonoid quercetin upon performance and health. Current Sports Medicine Reports, 8 (4), 206-213.
  6. Di Pierro F, Khan A, Bertuccioli A, Maffioli P, Derosa G, Khan S, Khan BA, Nigar R, Ujjan I, Devrajani BR. (2020). Quercetin Phytosome® as a potential candidate for managing COVID-19. Minerva Gastroenterologica Dietologica.
  7. Ferenczyova K, Kalocayova B, Bartekova M. (2020). Potential Implications of Quercetin and its Derivatives in Cardioprotection. International Journal of Molecular Science, 21 (5), 1585.
  8. Gonzalez O, Fontanes V, Raychaudhuri S, Loo R, Loo J, Arumugaswami V, Sun R, Dasgupta A, French SW. (2009). The heat shock protein inhibitor Quercetin attenuates hepatitis C virus production. Hepatology, 50 (6), 1756-1764.
  9. Huang H, Liao D, Dong Y, Pu R. (2020). Effect of quercetin supplementation on plasma lipid profiles, blood pressure, and glucose levels: a systematic review and meta-analysis. Nutrition Review, 78 (8), 615-626. 
  10. Jafarinia M, Sadat Hosseini M, Kasiri N, Fazel N, Fathi F, Ganjalikhani Hakemi M, Eskandari N. (2020). Quercetin with the potential effect on allergic diseases. Allergy, Asthma & Clinical Immunology, 14 (16), 36.
  11. Michalski J, Deinzer A, Stich L, Zinser E, Steinkasserer A, Knippertz I. (2020). Quercetin induces an immunoregulatory phenotype in maturing human dendritic cells. Immunobiology, 225 (4).
  12. Mlcek J, Jurikova T, Skrovankova S, Sochor J. (2016). Quercetin and Its Anti-Allergic Immune Response. Molecules, 21 (5), 623.
  13. Muthian G, Bright JJ. (2004). Quercetin, a flavonoid phytoestrogen, ameliorates experimental allergic encephalomyelitis by blocking IL-12 signaling through JAK-STAT pathway in T lymphocyte. Journal of Clinical Immunology, 24 (5), 542-552.
  14. Ochando J, Ordikhani F, Jordan S, Boros P, Thomson AW. (2020). Tolerogenic dendritic cells in organ transplantation. Transplant International, 33 (2),113-127.
  15. Riva A, Ronchi M, Petrangolini G, Bosisio S, Allegrini P. (2019). Improved Oral Absorption of Quercetin from Quercetin Phytosome®, a New Delivery System Based on Food Grade Lecithin. European Journal of Drug Metabolism Pharmacokinet, 44 (2), 169-177.
  16. Rojas Á, Del Campo JA, Clement S, Lemasson M, García-Valdecasas M, Gil-Gómez A, Ranchal I, Bartosch B, Bautista JD, Rosenberg AR, Negro F, Romero-Gómez M. (2016). Effect of Quercetin on Hepatitis C Virus Life Cycle: From Viral to Host Targets. Scientific Reports, 22 (6).
  17. Yang T, Luo F, Shen Y, An J, Li X, Liu X, Ying B, Liao Z, Dong J, Guo L, Wang T, Xu D, Chen L, Wen F. (2012). Quercetin attenuates airway inflammation and mucus production induced by cigarette smoke in rats. International Immunopharmacol, 13 (1), 73-81.
  18. Yi Guo, Richard S. Bruno. (2015). Endogenous and exogenous mediators of quercetin bioavailability. The Journal of Nutritional Biochemistry, 26 (3), 201-210.