Wat doen bij haarverlies? 6 belangrijke vitamines bij haaruitval.

Verstopte doucheputjes, overvolle haarborstels en ’s ochtends wakker worden met een kussen dat bruin kleurt van de lokken. Scenario’s die duiden op haaruitval. Een kwaal die steeds vaker de gang naar de therapeut inluidt.  

De bos haren op ons hoofd associëren we namelijk met gezondheid, en die komt van binnenuit; om maar even een cliché aan te halen. Het binnen krijgen van de juiste nutriënten is dus ook voor een weelderige haarbos essentieel.

Voedingstekorten zijn één van de belangrijkste redenen voor haarverlies. Daarom vertellen we je in dit blog de belangrijkste kenmerken van de zes belangrijkste haarvitamines bij haaruitval.  

Waarom vitaminen en mineralen suppleren?

Vitaminen en mineralen zorgen voor een normale celgroei en -functie en zijn dus essentieel voor ons lichaam. Een tekort aan nutriënten kan zodoende ook bijdragen aan haaruitval. Twee bekende vormen van haarverlies zijn telogeen effluvium en alopecia areata. Studies wijzen uit dat het verhogen van het vitamine D gehalte de symptomen van deze ziektebeelden kan verbeteren. Ook van ijzertekort weten we inmiddels dat dit voor haarverlies kan zorgen1. Maar wat kunnen deze nutriënten nu echt doen tegen haaruitval en hoe kan je de haargroei stimuleren?

1. B-vitamines

In totaal zijn er acht verschillende b-vitamines (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B11 en B12). Met name vitamine B1, biotine (B8), folaat (B11) en vitamine B12 tekorten kunnen haaruitval veroorzaken1. Maar vrijwel alle b-vitaminen zijn belangrijk voor gezond haar!

B-vitamines zijn nodig voor de vorming van hemoglobine en rode bloedcellen. Hierdoor verbetert het transport van zuurstof en voedingstoffen in het lichaam; ook de toevoer naar de haarzakjes.

Biotine bij haarverlies

Hoor je biotine dan denk je doorgaans aan haarverlies. De b-vitamine heeft in de loop der jaren aan populariteit gewonnen vanwege zijn voordelen voor gezonde haren en nagels. Tekorten aan deze stof kunnen haarverlies en broze nagels veroorzaken.

In een studie naar achttien praktijkgevallen waarbij biotine werd gesuppleerd, bleken de deelnemers in álle gevallen klinische verbetering te ervaren7. Hier moeten we wel de kanttekening bij plaatsen dat resultaten werden gemeten bij mensen met een biotinetekort. 

Voor welk vitamine B supplement moet ik kiezen?

B-vitamines werken samen; daarom wil je eigenlijk dat álle b-vitamines in één supplement zitten, in de biologisch actieve vormen. Een b-complex is dan een uitstekende oplossing.

2. Vitamine C

Schade veroorzaakt door vrije radicalen kan de haargroei belemmeren en ervoor zorgen dat het haar sneller beschadigt. Vrije radicalen zijn moleculen waarvan bekend is dat ze celbeschadiging veroorzaken. Deze celbeschadiging associëren we met negatieve effecten van veroudering, zoals haaruitval.

Als krachtig antioxidant beschermt vitamine C de oxidatie van bepaalde proteïnen (lipoproteïnen), waardoor het schade door vrije radicalen beperkt1. Bovendien speelt de vitamine een essentiële rol in weefselgroei en herstel. Ook reguleert de weerstandvitamine de synthese van collageenvezels, deze vezels vormen een essentieel onderdeel van je haar2.

Mensen hebben van nature een tekort aan het l-gulonolactonoxidase enzym, terwijl we juist dít enzym nodig hebben voor de vitamine C synthese. In praktijk betekent dit dat mensen vitamine C alleen via de voeding of uit een supplement kunnen opnemen.

Waar moet een goed vitamine C supplement aan voldoen?

We raden aan uit te kijken naar een vitamine C product in de biologisch actieve vorm calciummagnesiumascorbaat, bij voorkeur in combinatie met zink en koper ter ondersteuning van de algehele weerstand.

In reguliere vitamine C supplementen zit de vorm ascorbinezuur. Deze zure vorm kan, met name in hoge doseringen, irritatie opwekken aan maag en darmen. Bovendien neemt ons lichaam de zure vorm minder goed op. De gebufferde vorm (calcium/magnesium ascorbaat) nemen onze maag en darmen daarentegen wel goed op. Deze vorm is gebonden aan calcium en magnesium, waardoor we het nutriënt als ontzuurt classificeren. Tevens is de gebufferde vorm milder voor de slokdarm en maagwand, waardoor je bij suppletie geen irritatie ervaart!

3. Zink

Waarom we zink aanraden in te zetten in combinatie met vitamine C? Het mineraal speelt een minstens zo belangrijke rol in weefselgroei en herstel. Bovendien zorgt zink voor een goede olieproductie in de klieren van de hoofdhuid, waardoor de haarzakjes goed hun werk kunnen blijven doen.

Orale zink wordt al jaren ingezet voor aandoeningen als telogeen effluvium en alopecia areata. Het mineraal is namelijk een essentiële cofactor voor meerdere enzymen en is bovendien betrokken bij belangrijke functionele activiteiten in de haarzakjes. Verder remt zink haarfollikelregressie en versnelt het herstel van haarzakjes6.

Een onderzoek laat zien dat patiënten met een zinktekort bij orale toediening van zink symptomen van haaruitval verbetereden of genazen. Reden voor de verbetering kan onder andere gevonden worden in het herstel van de immunomodulatie, herstel van metallo-enzymen en de hedgehocksignalering. Alle drie deze systemen zijn nodig voor een gezonde haargroeicyclus4.

Waar moet een zink supplement aan voldoen?

Bij voorkeur kies je voor een supplement met zink-methionine. Methionine is een aminozuur dat uitstekend wordt opgenomen in het lichaam. Het aminozuur reageert goed op specifieke receptoren aan het begin van de dunne darm. Hierdoor komt het zink direct in de bloedcirculatie terecht, alwaar het zijn functie kan vervullen8.

Daarnaast is zink methionine de enige vorm van zink die zich niet bindt aan fytaat, oxalaat of tanninen. Binding aan een van deze antinutriënten vermindert opname namelijk aanzienlijk.

4. Vitamine D3

Ondertussen weten we dat vitamine D3 een belangrijke rol speelt in veel gezondheidsprocessen, zo ook bij een gezonde haargroei.

Vitamine D werkt in op de zogenoemde keratinocyten, de dominante cellen van de huid. Deze cellen brengen de vitamine D receptor in de haarzakjes tot expressie. Bovendien reguleert de zonnevitamine de groei van de cellen en differentiatie en modulatie van de cytokineproductie5.

Vitamine D deficiëntie komt vaak voor bij patiënten met alopecia areata. Uit een praktijkonderzoek kwam naar voren dat vitamine D in staat is nieuwe haarzakjes te creëren (follikels)5.

Waar moet een vitamine D supplement aan voldoen?

Vitamine D komt voor in twee vormen: plantaardig ergocalciferol (vitamine D2) en dierlijk cholecalciferol (vitamine D3). Vitamine D3 heeft de hoogste biologische beschikbaarheid. De dierlijke variant kan beter door ons lichaam verwerkt worden, omdat we deze vorm zelf ook synthetiseren uit de zon. Vitamine D2 werkt gemiddeld 66% minder efficiënt in het verhogen van onze D serumniveaus dan vitamine D3.

Van vitamine D weten we ook dat het de absorptie van calcium bevordert. Dit kan echter een problematisch effect geven wanneer vitamine D suppletie in hoge dosering (vanaf 75 mcg) nodig is om een bepaald gezondheidsbevorderend effect te bereiken. De vitamine reguleert namelijk niet waar het extra calcium terecht komt. Hierdoor kunnen er ongewilde calciumophopingen ontstaan in nieren en bloedvaten. In geval van een verstoorde vitamine D balans raden we daarom aan om een product te selecteren waarbij vitamine D3 gecombineerd is met vitamine K2. K2 fungeert namelijk als calciumdistributeur die zorgt dat het extra geabsorbeerde calcium op de plek terecht komt waar het functioneel is.

5. IJzer

IJzer zorgt ervoor dat rode bloedcellen goed zuurstof door de cellen kunnen transporteren. Bij een ijzertekort is de zuurstoftoevoer in het lichaam beperkter, we noemen dit anemie (bloedarmoede). Bij bloedarmoede is de hoeveelheid rode bloedcellen of het hemoglobine (ijzerhoudende eiwit) te laag. Dit heeft gevolgen voor veel systemen in het lichaam, waaronder de kwaliteit van het haar. Bij anemie worden er immers niet voldoende zuurstof en voedingstoffen door het lichaam getransporteerd. Logischerwijs komen door zuurstoftekort en nutritionele gebreken ook de gezondheid van de haarzakjes in het gedrang.  

Waar moet een goed ijzer supplement aan voldoen?

Vitamine A, B2 en C hebben een aantoonbaar ondersteunend effect voor het ijzer metabolisme. Vitamine A en vitamine B2 zijn betrokken bij het mobiliseren van ijzer uit verschillende weefselopslagplaatsen. Daarnaast komen vitamine B2 tekorten vaak samen voor naast een ijzertekort. Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit voeding. Voor een goed ijzersupplement is het daarom belangrijk om een supplement te selecteren waar al deze nutriënten in zitten. IJzer bisglycinaat heeft onze voorkeur.

6. Vitamine A

Al onze cellen hebben vitamine A (retinol) nodig voor groei. De snelst groeiende plekken van ons lichaam, onze haren, vormen hierop geen uitzondering1. Zo zorgt vitamine A voor de instandhouding van meerdere epitheelweefsels, waaronder huid, haar en talgklieren3.

De bekende antioxidant stimuleert namelijk de productie van een olie-achtige substantie in de klieren. Dit zogenoemde talg hydrateert de hoofdhuid en zorgt ervoor dat het haar gezond blijft3. Een tekort aan vitamine A kan zorgen voor droog haar, een droge hoofdhuid en haaruitval.  

Vitamine A is in principe rijkelijk vertegenwoordigd in onze voeding, denk hierbij aan de oranje groentes wortel en pompoen, maar ook spinazie, kool en zoete aardappel bevatten vitamine A in de vorm van betacaroteen. Dit noemen we ook wel provitamine A, omdat ons lichaam deze vorm nog omzet in de actieve vorm: retinol.

Dierlijke producten, zoals eieren, melk en yoghurt bevatten het reeds omgezette retinol.

Waar moet een goed vitamine A supplement aan voldoen?

Vitamine A is in vet oplosbaar en kan bij een té hoge dosering giftig worden. Bétacaroteen vormt hierop de uitzondering, omdat dit naar behoefte wordt omgezet in Vitamine A. Bij aanvulling van vitamine A raden we aan om dit in de vorm van een multivitamine binnen te krijgen. Mocht er sprake zijn van een tekort, kies dan voor vitamine A als betacaroteen.

Wat kan er nog meer helpen tegen haarverlies?

Wanneer je haar ineens begint uit te vallen kan dit een behoorlijke schok zijn. Dunner wordend haar is in veel gevallen gelukkig te behandelen. Werp is een kritische blik op je voedingspatroon. Haal je wel de nodige vitaminen en mineralen uit je voeding? Ook stress, zwangerschap en geboorte, snelle gewichtsafname, operatie of medicatie kunnen leiden tot haarverlies.

Inmiddels hebben we een aantal van de belangrijke vitamines en mineralen de revue laten passeren. Maar geen mens is hetzelfde en iedereen heeft een andere leefstijl. Heb je al langer last van haaruitval en ben je op zoek naar een passend advies voor jouw persoonlijke situatie? Neem dan contact op met een van onze orthomoleculair therapeuten via https://www.sohf.nl/content/advies-op-maat.

 

Referenties:

  1. Almohanna, H. M., Ahmed, A. A., Tsatalis, J. P., & Tosti, A. (2019). The role of vitamins and minerals in hair loss: a review. Dermatology and therapy, 9(1), 51-70.
  2. Chen, P., Cescon, M., & Bonaldo, P. (2015). Lack of collagen VI promotes wound-induced hair growth. Journal of Investigative Dermatology, 135(10), 2358-2367.
  3. Everts, H. B. (2012). Endogenous retinoids in the hair follicle and sebaceous gland. Biochimica et Biophysica Acta (BBA)-Molecular and Cell Biology of Lipids, 1821(1), 222-229.
  4. Karashima, T., Tsuruta, D., Hamada, T., Ono, F., Ishii, N., Abe, T., ... & Hashimoto, T. (2012). Oral zinc therapy for zinc deficiency‐related telogen effluvium. Dermatologic Therapy, 25(2), 210-213.
  5. Kim, D. H., Lee, J. W., Kim, I. S., Choi, S. Y., Lim, Y. Y., Kim, H. M., ... & Kim, M. N. (2012). Successful treatment of alopecia areata with topical calcipotriol. Annals of dermatology, 24(3), 341-344.
  6. Park, H., Kim, C. W., Kim, S. S., & Park, C. W. (2009). The therapeutic effect and the changed serum zinc level after zinc supplementation in alopecia areata patients who had a low serum zinc level. Annals of dermatology, 21(2), 142-146.
  7. Patel, D. P., Swink, S. M., & Castelo-Soccio, L. (2017). A review of the use of biotin for hair loss. Skin appendage disorders, 3(3), 166-169.
  8. Zhang, S., Wong, E. A., & Gilbert, E. R. (2015). Bioavailability of different dietary supplemental methionine sources in animals. Front. Biosci.(Elite Edn.), 7, 478-490.