Zes gezondheidsvoordelen van Ashwagandha

We zien een oudere Indiase man. Hij lijkt rechtstreeks weggelopen uit een traditionele hindoeïstische tempel; lange grijze groezelige baard, oranje gewaad, inclusief goed geknutselde tulband. En om de stereotypering compleet te maken; het welbekende oranje stipje op het voorhoofd. ‘Dit zal je ontspanning en kracht uit de natuur brengen’ horen we achter de grijze groezelige wolk vandaan komen, terwijl we een aantal gerimpelde vingers de wortel van een kruid zien fijnstampen.

Ashwagandha is het vlaggenschip van de Ayurveda, wat letterlijk vertaald de wetenschap van lang leven betekent. In deze traditionele hindoeïstische geneeskunde wordt de lichtbruine wortel al eeuwen gebruikt tegen allerlei kwalen en ongemakken. Maar kunnen we deze aan religie verwante geneeskunde onderbouwen met wetenschap? We namen zes recent uitgevoerde onderzoeken onder de loep. Oordeel zelf.

1. Gemoedstoestand

We linken stress aan een verhoogd cortisol. Ashwagandha is een adaptogeen, wat betekent dat het kruid een verstoorde hormoonbalans terug in evenwicht brengt. Dit zou kunnen betekenen dat een extract van de wortel het niveau van het hormoon cortisol bij gestreste individuen naar beneden drijft.

Chandrasekhar, Kapoor en Anishetty (2012) zochten in een gerandomiseerde, placebo gecontroleerde studie uit in hoeverre ashwagandha het stressniveau kan verlagen. Het onderzoek besloeg 64 gezonde volwassenen die twee keer daags, gedurende acht weken een ashwagandha extract van 300 mg (KSM-66) toegediend kregen. Effectiviteit werd gemeten aan de hand van een Perceived Stress Scale (PSS) score, cortisolniveaus en een General Questionnaire-28 (GHQ-28) score.

 

 

2. Geheugen & Cognitie

In de traditionele Ayurveda wordt de wortel van ashwagandha al eeuwen gebruikt ter ondersteuning van het geheugen en de cognitie. Klinisch onderzoek is echter nodig om deze beweringen kracht bij te zetten.

Choudhary, Bhattacharyya en Bose deden in 2017 een poging door een gerandomiseerde, placebo gecontroleerde studie uit te voeren onder 50 gezonde volwassenen ouder dan 35 jaar. De participanten kregen gedurende acht weken tweemaal daags een ashwagandha extract van 300 mg (KSM-66) toegediend. Effectiviteit werd beoordeeld aan de hand van de Wechsler Memory Scale lll (scores voor geheugen en cognitie).

 

 

3. Kracht & Herstel

De Ayurvedische geneeskunde claimt dat ashwagandha een rol heeft in bala, ofwel kracht in hedendaags Nederlands. Vindt die eeuwenoude bewering bijval van de wetenschap, of is het slechts een mythe in stand gehouden door Indiase wijsgeren?

In een acht weken durende placebo gecontroleerde studie zochten Wankhede et al., (2015) uit in hoeverre ashwagandha een significant effect had op kracht. De respondenten deden tijdens het onderzoek aan krachttraining. Door middel van het meten van de zogenoemde 1 rep max (1-RM) op de bankdruk en leg extension, twee oefeningen binnen de krachtsport, werd de krachttoename vastgesteld. Daarnaast onderzochten ze het verschil in spierherstel door het level van creatine kinase (CK) in het bloed te meten. De participanten waren tussen de 18 en 50 jaar oud, hadden weinig ervaring met krachttraining en kregen twee keer per dag 300 mg ashwagandha toegediend.

 

 

4. Uithoudingsvermogen

Ashwagandha is meermaals befaamd om zijn rol in verbeterde vitaliteit, energieniveaus, uithoudingsvermogen en fysieke prestaties. Binnen dit onderzoek was de concrete vraag of een hoog geconcentreerd ashwagandha extract (KSM-66®) de cardiorespiratoire uithouding en de quality of life (QOL) kon verbeteren voor gezonde atletische volwassenen.

Choudhary, Shetty & Langade onderzochten in een gerandomiseerde placebo gecontroleerde studie uit, in hoeverre het uithoudingsvermogen effect ondervond van een ashwagandha extract. De studiegroep bestond uit 50 gezonde volwassenen in de leeftijd van 20 tot 45 jaar met een normaal BMI. De respondenten kregen tweemaal daags een 300 mg ashwagandha extract (KSM-66) of placebo gedurende twaalf weken. Effectiviteit werd gemeten aan de hand van een 20 minuten durende Shuttle Run Test uitgevoerd aan het begin van het onderzoek, na acht weken en na twaalf weken. De onderzoekers keken naar de zuurstofconsumptie bij maximale fysieke inspanning (VO2 max) en de quality of life aan de hand van een World Health Organization (QOL) vragenlijst.

 

 

5. Seksuele functie Man

Ashwagandha heeft als traditionele Ayurvedische toepassing de mannelijke seksuele functie en vruchtbaarheid. In de huidige literatuur krijgt de Ayurveda al enige rugsteun voor deze natuurlijke remedie. Maar kan een full-spectrum ashwagandha wortelextract (KSM-66®) ook een positief effect hebben op de spermatogenese en oligospermatisme?

De 90-daagse studie omvatte 46 mannelijke patiënten tussen de 22 en 40 jaar met oligospermatisme (aantal zaadcellen <20 miljoen/mL zaad) (Ambiye et al., 2013). De mannen werden random toegewezen aan een groep die driemaal daags 225 mg van een full-spectrum ashwagandha wortelextract (KSM-66®) suppleerden, of aan een groep die driemaal daags placebo kreeg toegediend. Parameters van zaadniveaus en hormoonlevels in het zaad werden aan het einde van de behandeling vastgesteld.

 

 

6. Seksuele functie Vrouw

Veel vrouwen ervaren orgasmestoornissen of andere seksuele moeilijkheden. Kan de consumptie van een hoog geconcentreerd ashwagandha wortelextract de vrouwelijke seksuele disfunctie (VSD) verminderen, via een anti-stress actie of door het deactiveren van het androgene deficiëntiesyndroom?

Aan een placebogecontroleerde studie deden 50 vrouwen in de leeftijd van 21 tot 50 jaar mee, die al meer dan een jaar een stabiele relatie hadden (Dongre, Langade & Bhattacharyya, 2015). De respondenten hadden de diagnose van vrouwelijke seksuele disfunctie (VSD) en kregen gedurende acht weken tweemaal daags 300 mg ashwagandha (KSM-66®) of placebo toegediend. De seksuele functie werd gemeten aan de hand van twee psychometrische schalen: de Female Sexual Function Index (FSFI) vragenlijst en de Female Sexual Distress Scale (FSDS). Daarnaast werd het aantal succesvolle geslachtsgemeenschappen meegenomen in de analyse.

 

 

Het stressniveau van een monnik, geheugen van een olifant, cognitie van een geleerde, kracht van een ezel, uithoudingsvermogen van een antilope en de seksuele functie van een tiener; het zijn claims uit de traditionele Ayurveda. Nu zullen wij niet beweren dat suppletie met ashwagandha je tot dit niveau gaat brengen. Toch kan het wortelextract een rol hebben in al de hierboven genoemde facetten van een gezonde psyché en fysiek. En voor een botanisch kruid is dat vrij uniek!

Referenties:

  • Ambiye, V. R., Langade, D., Dongre, S., Aptikar, P., Kulkarni, M., & Dongre, A. (2013). Clinical evaluation of the spermatogenic activity of the root extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in oligospermic males: a pilot study. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine2013.
  • Chandrasekhar, K., Kapoor, J., & Anishetty, S. (2012). A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian journal of psychological medicine34(3), 255.
  • Choudhary, D., Bhattacharyya, S., & Bose, S. (2017). Efficacy and safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) root extract in improving memory and cognitive functions. Journal of dietary supplements14(6), 599-612.
  • Choudhary, B., Shetty, A., & Langade, D. G. (2015). Efficacy of Ashwagandha (Withania somnifera [L.] Dunal) in improving cardiorespiratory endurance in healthy athletic adults. Ayu36(1), 63.
  • Dongre, S., Langade, D., & Bhattacharyya, S. (2015). Efficacy and safety of ashwagandha (Withania somnifera) root extract in improving sexual function in women: a pilot study. BioMed research international2015.
  • Khajuria, A., Zutshi, U., & Bedi, K. L. (1998). Permeability characteristics of piperine on oral absorption-an active alkaloid from peppers and a bioavailability enhancer. Indian journal of experimental biology36, 46-50.
  • Wankhede, S., Langade, D., Joshi, K., Sinha, S. R., & Bhattacharyya, S. (2015). Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. Journal of the International Society of Sports Nutrition12(1), 43.