Orthomoleculair kennisinstituut
Menu

Wanneer heb ik een vitamine D tekort?

30 maart 2021
5 minuten leestijd
Vitamine D
In het kort
  • Wat is vitamine D?
  • Welke symptomen heb je bij vitamine D tekort?
  • Bloedtest vitamine D tekort
  • Wat moet je doen bij een vitamine D tekort?
  • Hoe lang duurt het herstel van vitamine D tekort?

Vitamine D tekort symptomen zijn zeer uiteenlopend, maar hebben één gezamenlijke veroorzaker; gebrek aan zon. Ons lichaam kan de zogenoemde zonnevitamine namelijk zelf aanmaken wanneer het zonlicht onze huid bereikt. Dat klinkt ideaal, maar in de wolkenrijke Benelux bestempelen we dat eerder als nadeel dan voordeel.

Er zijn daarnaast ook meerdere groepen die gevoelig zijn voor vitamine D tekort. Voorbeelden hiervan zijn senioren, arbeiders met veel nachtdiensten en mensen met een donkere huidskleur. Wanneer weet je of je een vitamine D tekort hebt?

Is gezondheid ook jouw passie en wil je meer leren over voeding en suppletie? Bekijk dan eens onze e-learning Orthomoleculair Adviseur Basis.

Gratis advies op maat

Wij bieden gratis advies op maat aan door onze orthomoleculair specialisten!

Advies op maat

Wat is vitamine D?

Vitamine D is eigenlijk geen echte vitamine, maar een prohormoon (voorloper van een hormoon). Bovendien is de zonnevitamine verantwoordelijk voor de opname van calcium en fosfor uit voeding. Hierdoor is vitamine D onmisbaar voor de groei en het behoud van onze botten.1 Daarnaast is het belangrijk ter ondersteuning van het afweersysteem en zenuwstelsel.2

We benoemden net al dat het zonlicht (UV-stralen) onze voornaamste bron is voor de aanmaak van vitamine D is. Wanneer je 15-30 minuten per dag buiten bent, maakt ons lichaam het prohormoon al aan. Los daarvan kunnen we via de voeding ook aan deze vitamine komen. We vinden het nutriënt vooral in vette vis (zoals zalm, haring en makreel) en in lagere hoeveelheden in vlees en eieren. Ook voegen we het in bepaalde producten toe, zoals in margarine en halvarine, oliën en vetten en in de flesvoeding voor baby’s.3

Welke vormen van vitamine D zijn er?

We kennen twee soorten vormen: ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). Beide ontstaan door zonlicht; vitamine D2 komt voor in bepaalde schimmels en paddenstoelen en vitamine D3 in de huid van mensen en dieren. D3 nemen we het beste op, omdat dit de vorm is die ons lichaam ook aanmaakt.1

Welke symptomen heb je bij vitamine D tekort?

Een tekort kan ontstaan door je type huid, zonnebrandcrème en de geografische ligging van je woonplaats. Mensen met een donkere huid absorberen minder zonlicht, evenals mensen die zonnebrandcrème gebruiken met een hoge beschermingsfactor. Vanaf factor 30 kan het vermogen tot vitamine D aanmaak al met 95% verminderen. De bevolking van een land waarin veel bewolking is, zoals bij ons in de Benelux, heeft ook een vermoeilijkte vitamine D aanmaak.

Vitamine D van de zon
Vitamine D van de zon

Op zoek naar verdieping over de symptomen bij vitamine D tekort? We vertellen hier wat een D tekort kan betekenen voor de ogen, schildklier, psychische gesteldheid en huid.

Je herkent een tekort aan meerdere symptomen. Het klachtenpalet kan echter sterk uiteenlopen. De meest voorkomende:

  • Vermoeidheid en weinig energie
  • Zwakkere botten (wat kan leiden tot botbreuken)
  • Bloedend tandvlees
  • Hyperventilatie
  • Last van spieren en gewrichten (pijn, trillingen of kramp)
  • Lusteloosheid
  • Angstaanvallen

Daarnaast kan een tekort ook leiden tot een groter risico op:

Bloedtest vitamine D tekort

Uiteraard kunnen de symptomen ook andere oorzaken hebben. Om vast te stellen of je echt een vitamine D tekort hebt is een bloedonderzoek nodig.4

Vitamine D
Vitamine D ontvangen van de zon

Wat moet je doen bij een vitamine D tekort?

In eerste instantie raden we je aan om meer tijd buiten door te brengen. Tussen 11:00 en 15:00 uur is de zonkracht op z’n sterkst. Ben je geneigd de hele dag binnen door te brengen? Probeer dan toch tenminste 15-30 minuten buiten je tijd te spenderen en vaker vette vis te eten. Daarnaast kun je een tekort ook behandelen door het innemen van suppletie. De hoeveelheid verschilt echter per leeftijdscategorie.

Voor de leeftijdscategorie 0-64 jaar geldt een streefwaarde van 50-75 nmol/l (nanomol per liter). Dit bereik je door een dagelijkse suppletie inname van 25 microgram per dag in de wintermaanden, voor het gemiddelde mens.

Voor mensen die ouder zijn dan 65 jaar geldt een streefwaarde van 75-100 nmol/l. Dit bereik je door een dagelijkse suppletie inname van minimaal 50 microgram per dag in de wintermaanden.4

Volg deze opleiding als E-learning
Start nu met e-learning en ontvang tot wel 27.5% korting! E-learning
Bekijk de E-learning

Hoe lang duurt het herstel van vitamine D tekort?

Bij een tekort is het belangrijk dat je veel naar buiten gaat en vaker dineert met een vette vis als hoofdgerecht. De duur van het herstel is afhankelijk van je leeftijd en hoe laag het vitamine D gehalte in het bloed is. Bij het innemen van suppletie, zal de arts de dosis vitamine D na zes tot acht weken behandeling verlagen. Naar schatting zal het dan 3 tot 4 maanden duren om weer op het goede niveau te komen.2

Tot slot

Wanneer je elke dag een ommetje maakt en ervoor zorgt dat niet je hele lichaam bedekt is, maakt je lichaam uit zichzelf vitamine D aan. Desondanks kunnen we het suppleren met ten minste 25 mcg per dag sterk aanbevelen in de wintermaanden. Voor de senioren kan deze aanbeveling zelfs oplopen tot 75 mcg extra dagelijks. Wanneer er toch een tekort ontstaat is het verstandig om hiervoor een professional te raadplegen.

Al begint het voorkomen van een vitamine D tekort met één hele simpele stap; meer naar buiten! Dus ben jij nu geneigd om tijdens de pauzes binnen te blijven? Ga naar buiten en steek anderen aan met je enthousiasme. En aangezien vitamine D tekorten ook invloed hebben op je gemoedstoestand is het aansporen van je collega’s uiteindelijk eigen belang. Want hoe minder D tekorten op de werkvloer, hoe beter de werksfeer!

Is gezondheid ook jouw passie en wil je meer leren over voeding en suppletie? Bekijk dan eens onze Orthomoleculair Adviseur Basis.

Referenties
  1. Vitamine D. Voedingscentrum. [datum onbekend]. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx
  2. Vitamine D: teveel, tekort, symptomen en supplementen. Viata. [datum onbekend]. https://www.viata.nl/vitamine-d-zonnevitamine
  3. Ik heb misschien extra vitamine D nodig. [datum onbekend] https://www.thuisarts.nl/vitamine-d/ik-heb-misschien-extra-vitamine-d-nodig
  4. Zorgwijzer: vitamine D. 22 februari 2021. https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/vitamine-d
Sluiten