Ashwagandha nuttig bij slapeloosheid

Voor degenen die ten prooi vallen aan slapenloosheid ligt de oplossing wellicht in de kennis van de traditionele Indiase geneeskunde. De traditionele Indiase geneeskunde? Beter bekend als Ayurveda? Die uit religie ontplooide eeuwenoude geneeskunde? Jazeker! En we hebben het hier allerminst over een zwak onderbouwde alternatieve geneeswijze, integendeel zelfs.

Het wortelextract ashwaganha is zelfs één van de weinige kruiden waarvan de psychologische en fysiologische toepassingen wetenschappelijk onderbouwd zijn. Reden voor ons om dit wortelextract eindelijk de aandacht te geven die het verdient.

Wat is ashwagandha?

Ashwagandha kennen we als het wortelextract afkomstig uit India waar het een centrale positie inneemt in de zogenoemde Ayurvedische geneeskunde, de traditionele Hindoeïstische geneeswijze. Het gerenommeerde extract staat ook wel bekend als het ‘koninklijke kruid’.

Ashwagandha heeft zijn naam te danken aan de sterke geur die het met zich meedraagt. De geur roept namelijk de associatie met paarden op, waar de naam ongeveer direct van afgeleid is. ‘Ashwagandha’ is namelijk een samenvoeging van de woorden ‘ashva’ (paard) en ‘gandha’ (geur). Door de eeuwen heen is het een veelgebruikt middel tegen diverse fysieke en psychologische euvels. In een eerder blog beschreven we al verscheidene gezondheidsvoordelen die zijn toe te schrijven aan ashwagandha.

Hormonen en gemoedstoestand

Zo is ashwagandha als adaptogeen in staat om een verstoorde hormoonbalans terug in evenwicht te brengen. Het ashwagandha wortelextract heeft hierdoor een ondersteunend effect voor de gemoedstoestand en levert daarmee een bijdrage aan het algehele welzijn.1 Naast een positief effect op stress is ashwagandha al eeuwen in gebruik ter ondersteuning van het geheugen en de cognitie.2

Maar bij een gebalanceerde en optimale mentale conditie blijft het niet. Zo is uit onderzoek gebleken dat de werking van het wortelextract verband houdt met een toename van spiermassa en -kracht.3 Bovendien is ashwagandha instaat om het uithoudingsvermogen dusdanig te ondersteunen dat het de levensvreugde verbetert.4

Seksueel kwalitatief

Als koninklijk kruid doet het nutriënt haar naam eer aan door het positieve effect op de seksuele functies van zowel man als vrouw.5,6 Bovendien heeft recent onderzoek aangetoond dat het wortelextract naast vorstelijke seksuele functies ook een positieve invloed heeft op een andere belangrijke en hoog gewaardeerde lichamelijke behoefte; de kwaliteit van slapen.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Bij een doorsneeritme slaap je zes tot tien uur per nacht en heb je ongeveer een kwartier nodig om in slaap te vallen. De gemiddelde slaapbehoefte kan per persoon verschillen maar over het algemeen hebben volwassenen zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Een utopisch streven voor de meesten. Slaapproblemen of in een ernstiger geval slapeloosheid, kunnen hier aan ten grondslag liggen.

Wat is insomnia?

Veel mensen kampen gedurende een jaar weleens of af en toe met slaapproblemen. Periodes van stress of seizoenswisselingen kunnen onder andere de aanleiding zijn voor deze problemen. Mensen die last hebben van chronische slapeloosheid (insomnia) dromen echter van deze milde en incidentele klachten.

Onder de Nederlandse bevolking heeft ruim 7 procent last van chronische insomnia.7 Bij deze slaapstoornis is het slaapritme verstoord wat zich kenmerkt door het onvermogen om in slaap te komen of door te slapen. Er is sprake van insomnia wanneer deze problemen zich drie of meer nachten per week voordoen en langer dan drie maanden aanhouden. Er kunnen verschillende oorzaken toegedicht worden aan insomnia.

Het circadiaanse ritme

Een verstoring van het circadiaanse ritme, ofwel bioritme, kan vervelende gevolgen hebben. Gedurende onze slaap laden we het lichaam namelijk op, zodat we de volgende dag weer ons volledig potentieel kunnen benutten. Terwijl je ’s nachts in dromenland vertoeft en je lichaam aan de oplader ligt vindt er herstel plaats. Bij verstoring van dit herstelproces is dit nadelig voor het spier-, zenuw- en hersenweefsel.

Doordat de aarde rond de zon draait is iedereen aangewezen op een dagelijkse cyclus van 24 uur. Deze cyclus is ons biologisch ritme en noemen we het circadiaanse ritme. Normaal gesproken is deze cyclus afhankelijk van de verandering van licht naar donker en vice versa. Het circadiaanse ritme is van essentieel belang gezien de invloed die het heeft op onder andere ons slaap-waakritme, hormoonafgifte en lichaamstemperatuur. Wil je meer weten over de werking van het bioritme? Eerder schreven we er dit blog over.

Ashwagandha bij slapeloosheid

Ashwagandha kan in dit proces weleens die kompaan zijn waar je niet van wist dat hij deel uitmaakte van je inner circle. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het wortelextract ingezet kan worden ter bevordering van de slaap. Bij dit onderzoek werd de invloed van ashwagandha gemeten op proefpersonen met een gezond en ontwricht slaapritme. Bij beide controlegroepen was er sprake van een verbetering in de slaapkwaliteit. Dezelfde onderzoekers stellen bovendien dat ashwagandha een goed alternatief kan zijn voor de aanbevolen huidige behandelingen van slapeloosheid gezien het veilig in gebruik is.8

Tot slot

Naast een welkome bijdrage aan het algemeen welzijn, de cognitie, spiermassa en -kracht, bezorgt ashwagandha ons het uithoudingsvermogen om ook in de slaapkamer te floreren. Hier kunnen we nu die andere belangrijke behoefte voor ons algeheel welzijn aan toevoegen: slaapkwaliteit. De traditionele Indiase geneeskunde kan door sommige westerlingen nog weleens onterecht worden weggezet als abracadabra, de wetenschappelijke onderbouwing biedt echter overtuigende ruggespraak. De mensen met een gebalanceerd psyché en fysiek lachen ondertussen in hun vuistje.    

Referenties

  1. Chandrasekhar, K., Kapoor, J., & Anishetty, S. (2012). A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian journal of psychological medicine, 34(3), 255.
  2. Choudhary, D., Bhattacharyya, S., & Bose, S. (2017). Efficacy and safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) root extract in improving memory and cognitive functions. Journal of dietary supplements, 14(6), 599-612.
  3. Wankhede, S., Langade, D., Joshi, K., Sinha, S. R., & Bhattacharyya, S. (2015). Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 12(1), 43.
  4. Choudhary, B., Shetty, A., & Langade, D. G. (2015). Efficacy of Ashwagandha (Withania somnifera [L.] Dunal) in improving cardiorespiratory endurance in healthy athletic adults. Ayu, 36(1), 63.
  5. Ambiye, V. R., Langade, D., Dongre, S., Aptikar, P., Kulkarni, M., & Dongre, A. (2013). Clinical evaluation of the spermatogenic activity of the root extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in oligospermic males: a pilot study. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine.
  6. Dongre, S., Langade, D., & Bhattacharyya, S. (2015). Efficacy and safety of ashwagandha (Withania somnifera) root extract in improving sexual function in women: a pilot study. BioMed research international, 2015.
  7. Jeroen Bosch Ziekenhuis. (2021). Slapeloosheid (insomnia). Geraadpleegd van https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/aandoeningen/slapeloosheid-insomnia
  8. Langade, D., Thakare, V., Kanchi, S., Kelgane, S. (2021). Journal of Ethnopharmacology, 264(10).