Orthomoleculair kennisinstituut
Menu

Bloedsuiker te hoog? Herken de symptomen

7 januari 2022
8 minuten leestijd
Bloedsuiker-te-hoog-symptomen-intro-1920x1080

Sta je te duizelen bij het missen van je vieruurtje, heb je meer dorst dan normaal en lijkt vet zich vooral thuis te voelen op je buik? Tijd om eens het gesprek te openen over suiker, niet de zoete smaakmaker in je keukenkastje, maar de suikers in je bloed.

Naar schatting zijn er meer dan 1,1 miljoen Nederlanders met prediabetes, een nog terug te draaien voorfase van diabetes type 2.1  Grijp je niet of te laat in dan koers je af op een chronische variant en levenslange behandelingen. Herken op tijd de symptomen van te hoog suiker en verander de stand van je zeilen.

Wat is bloedsuiker?

Bloedsuiker, of bloedglucose, verwijst naar het suikergehalte in je bloed. Deze suikers haal je uit voeding met koolhydraten (ketens van suikermoleculen), zoals rijst, granen en fruitsoorten. Tijdens de spijsvertering breek je koolhydraten af tot glucose, een enkele suikermolecuul die klein genoeg is om je bloedbaan binnen te dringen.

De ene koolhydraat is de andere niet, zo zijn er ketens van twee suikermoleculen (zoals lactose), maar ook van negen of meer (zetmelen). Deze lengte bepaalt hoe snel de suikers in je bloed terechtkomen. Soms bevatten voedingsmiddelen de enkelvoudige vorm glucose, dan valt er weinig af te breken en is de opnamesnelheid hoog

Krijg ik van suiker eten een te hoge bloedsuiker?

Zo nu en dan een paar koekjes en een gebakje op een verjaardag? Geen zorgen, onder normale omstandigheden kan het lichaam hier prima mee uit de voeten. Hier hebben we namelijk de hormonen insuline en glucagon voor. Insuline stuurt suikers uit het bloed naar cellen die het gebruiken als energie, en je suikergehalte blijft stabiel.

Zitten de cellen vol? Dan slaat je lichaam het op in de lever en spieren als glycogeen. Dreigt je bloedsuiker een keer te laag te worden, bijvoorbeeld door het missen van een maaltijd? Dan spreekt glucagon je glycogeenvoorraad voorraad aan. Zo houdt ons lichaam alles in balans en voorkomt het zelf een te hoog suikergehalte!

Je spieren en lever hebben echter maar een beperkte opslagruimte, daarna is het vol. Spreek je die voorraad niet aan maar komt er wel suiker binnen, dan slaat je lichaam dat op als vet. En deze voorraad aanspreken kost je wat meer moeite.

Waardoor wordt je bloedsuiker te hoog?

Maak je van enkelvoudige suikers eten een gewoonte? Dan dwing je als het ware je lichaam om continue insuline aan te maken. Dit kan leiden tot een verminderde gevoeligheid voor het hormoon (insulineresistentie). Het lichaam reageert vermindert op het signaal van insuline, je bloedsuiker wordt te hoog en je cellen beginnen te vragen om energie waardoor je lever suiker vrijgeeft. En dat is wel het laatste wat je bloedsuikerspiegel nodig heeft op zo’n moment.

Ingrijpen is noodzakelijk om het metabool syndroom en/of diabetes type 2 te voorkomen.

Een te hoge bloedsuiker kunnen we echter niet toeschrijven aan één oorzaak. Zo is het risico groter wanneer familieleden diabetes hebben.2 Toch zijn het de leefstijlfactoren die de grootste rol spelen in het ontstaan van diabetes type 2, zo meldt het RIVM.4

Risicofactoren voor een te hoge bloedsuiker (diabetes type 2) zijn:

  • Buikvet (de belangrijkste risicofactor!)
  • Overgewicht
  • De duur van het overgewicht
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Ongezond voedingspatroon (ook te veel verzadigd vet en te weinig vezels)
  • Roken
  • Bewerkt vlees
  • Verstoord slaappatroon3,4

Symptomen van te hoog suiker

Symptomen van een te hoge bloedsuikerspiegel zijn in principe hetzelfde als die van diabetes type 2. Wel zijn ze vaak milder of blijven ze onopgemerkt. Zelfs patiënten met diabetes type 2 vertonen niet altijd symptomen. Vermoed je dat jouw bloedsuiker te hoog is omdat je meerdere symptomen óf risicofactoren kunt afvinken? Vraag dan altijd om een bloedsuikertest bij je huisarts!

Symptomen van te hoge bloedsuiker of diabetes type 2 kunnen zijn:

  • Frequenter plassen
  • Frequenter drinken
  • Droge mond
  • Futloosheid
  • Prikkelbaar of humeurig
  • Vermoeidheid of slaperig, soms na een maaltijd
  • Verandering in eetlust
  • Branderige ogen of slecht zien
  • Zin in zoetigheid
  • Misselijkheid
  • Geen maaltijd kunnen overslaan
  • Hypoglykemie (te lage bloedsuikerspiegel)
  • Trage genezing van wondjes
  • Etalagebenen
  • Doof gevoel, tintelingen of krachtvermindering (neuropathie)
  • Candida (schimmelinfectie)

Is mijn bloedsuiker te hoog?

Vermoed je dat jouw bloedsuiker te hoog is? Dan is het ten eerste raadzaam een bezoek te brengen aan je huisarts. Ga daarnaast voor jezelf na wáárom je bloedsuiker te hoog zou kunnen zijn, heeft het te maken met je eetpatroon, overgewicht of een van de andere risicofactoren? Of herken je jezelf in de symptomen van een te hoog suiker? Een orthomoleculair therapeut kan je voorzien de juiste ondersteuning om je gezondheid op de rails te krijgen.

Een bloedsuikertest in het laboratorium wijst uit of er sprake is van diabetes, prediabetes of een normaal suikergehalte, uitgedrukt in mmol/L, het aantal millimol glucose per liter bloed. Deze vorm van testen geeft een nauwkeuriger resultaat dan de bekende vingerprik.

Ben je nuchter tijdens de bloedsuikertest (acht uur niets gegeten of gedronken)? Dan zijn de bloedwaarden als volgt:

  • Bloedsuikerspiegel onder de 6,1 mmol/L ® geen diabetes
  • Bloedsuikerspiegel tussen de 6,1 en 6,9 mmol/L ® hoog suikergehalte, prediabetes
  • Bloedsuikerspiegel boven de 6,9 mmol/L ® bloedsuiker te hoog, diabetes

Vindt de bloedsuikertest anderhalf tot twee uur na een maaltijd plaats? Dan horen daar de volgende bloedwaarden bij:

  • Bloedsuiker onder de 7,8 mmol/L ® geen diabetes
  • Bloedsuiker tussen de 7,8 en 11 mmol/L ® geen oordeel mogelijk
  • Bloedsuiker boven de 11 mmol/L ® bloedsuiker te hoog, diabetes

Wat te doen bij hoge bloedsuiker? Onze beste adviezen

Onze adviezen gelden voor iedereen met een te hoge bloedsuiker, zowel bij diabetes als bij het voorstadium:

  • Eet gezond en gevarieerd, zorg voor eiwitten, gezonde vetten en vezels bij elke maaltijd.
  • Verminder het aantal eetmomenten.
  • Zet voeding met magnesium op je menu (volkorengranen, vette vis, noten, kelp en rauwe en pure cacaoproducten).
  • Zorg voor een goed slaapritme en verminder stress.
  • Stop met roken.
  • Beweeg meer, maak iedere dag een wandeling tijdens je pauze of pak wat vaker de fiets.
  • Kies voor periodiek vasten (intermittent fasting). In dit artikel beschreven we de effectiviteit van intermittent fasting op diabetes type2.
  • Drink groene thee voor de glucosestofwisseling en gewichtsbeheersing.

Is alleen je nuchtere bloedsuiker te hoog en op nuchtere maag, dan is er sprake van diabetes en moet er insuline toegediend worden. Streef in geval van diabetes naar een bloedsuikerwaarde tussen de 4 en 8 mmol/L om het risico op complicaties te beperken.

Wat mag je niet eten bij te hoge suiker?

Vermijd (geraffineerde) suikers, frisdranken, vruchtensappen, alcoholische dranken, zuivelproducten met een smaakje, koekjes, gebak, snoepgoed en kant-en-klare maaltijden en sauzen. Let ook op andere voorverpakte producten, zoals kruidenmixen, ook deze bevatten vaak toegevoegde suikers.

Toch iets eten met ‘snelle’ suikers? Voeg dan altijd een bron van vetten, eiwitten of vezels toe om de opnamesnelheid te vertragen. En vermijd het liefst verhitten en pureren, dan blijft er weinig af te breken over.

Berberine effectief bij te hoge bloedsuiker?

Toen wij hoorden over de mogelijke effecten van berberine op de bloedsuiker doken we direct met onze neus in de materie. Berberine, een kruid dat zijn oorsprong vindt in de Chinese geneeskunde, is in staat bepaalde vetgehalten in het bloed te verminderen waardoor suiker makkelijker naar cellen transporteert. In een eerder artikel dat wij schreven lees je hier alles over.

Tot slot: pas je leefstijl aan

Heb je het vermoeden dat je bloeddruk te hoog is? Neem dit dan vooral niet met een korreltje zout (of suiker, vooral geen suiker). Een te hoge bloedsuiker kan gevaarlijk zijn bij niet tijdig ingrijpen. Gelukkig is er ook goed nieuws! Gooi je het roer om dan kan je prediabetes terugdraaien of schadelijke gevolgen van diabetes voorkomen.

Onze orthomoleculaire therapeuten helpen je hier graag bij. We bieden daarom iedereen gratis advies op maat aan.

Referenties
  1. Nivel, RIVM. (2019). Diabetes in cijfers. Diabetes Fonds.
  2. Zheng, Y., Ley, S. H., & Hu, F. B. (2018). Global aetiology and epidemiology of type 2 diabetes mellitus and its complications. Nature reviews. Endocrinology, 14(2), 88–98.
  3. Shan, Z., Ma, H., Xie, M., Yan, P., Guo, Y., Bao, W., Rong, Y., Jackson, C. L., Hu, F. B., & Liu, L. (2015). Sleep duration and risk of type 2 diabetes: a meta-analysis of prospective studies. Diabetes care, 38(3), 529–537.
  4. info. (2021). Diabetes mellitus, cijfers & context, oorzaken en gevolgen.
Sluiten