Migraine

Synoniem: 
Hoofdpijn
Beschrijving: 
Hoofdpijn maakt deel uit van het symptoombeeld van veel lichte aandoeningen zoals kou, griep, ongerustheid, spanning of sinusproblemen. Hoofdpijn kan echter ook het gevolg zijn van een andere of ernstigere aandoening zoals hoge bloeddruk, allergieën, hersenvliesontsteking of een hersentumor. Het is verstandig een arts te raadplegen als een hoofdpijn langer dan een paar dagen duurt. 
Migraine wordt gekenmerkt door terugkerende aanvallen van hoofdpijn, vaak samen met misselijkheid, braken en licht sensaties (aura). Het symptoom van migraine is een eenzijdige, pulserende pijn, die verergerd wordt door lichamelijke inspanning. Hierdoor zijn patiënten vaak geheel uitgeschakeld. Ook komt het voor dat patiënten overgevoelig zijn voor licht en geluid. Migraine wordt dikwijls uitgelokt door veranderingen in de hormoonspiegel, vermoeidheid, spanning, verandering van weer en soms drugsmisbruik. Patiënten voelen een aanval vaak aankomen. Dit gaat soms gepaard met visuele of andere effecten. Voedselintolleranties kunnen een oorzakelijk verband hebben met migraine. De reguliere behandeling bestaat uit geneesmiddelen zoals triptanen.
Behandelprincipes uit de orthomoleculaire geneeswijze: verminder homocysteïne gehalte in het bloed, verminder de spierspanning die meestal aanwezig is, herstel het hormonale evenwicht en vermijdt voedingsstoffen die migraine uitlokken zoals: cacao, aspartaam, alcohol en cafeïne of voedingsstoffen waarvoor men overgevoelig voor is.
Verschijnselen: 

Terugkerende aanvallen van hoofdpijn, misselijk en overgevoelig voor licht en geluid.

Voedingsadviezen: 

Onraad het drinken van koffie en alcohol. Minder vlees eten en geen transvetzuren, sojaproducten, chocolade of oude kaas. Dit laatste bevat tyramine. Roken vernauwt de bloedvaten en stoppen met roken zou een ware uitkomst bieden. Adviseer magnesium rijke voeding zoals volle granen, gedroogd fruit, noten, vette vis, spinazie, koolsoorten, kikkererwten en bananen. Vegetariërs kunnen niet alleen een tekort aan B12 en B6 hebben, maar ook het essentieel aminozuur methionine, omdat dit vooral in dierlijke producten voorkomt. Daarentegen zullen vleeseters en groentehaters te weinig foliumzuur opnemen. 

Opmerkingen: 

Doe (meer) lichaamsbeweging en ontspanningstechnieken.

Advies nodig?

Heb je vragen over welke nutriënten je het beste kunt inzetten bij de behandeling van een aandoening of lichamelijke klacht? Bel ons dan gerust via: 0252 517 643 of vraag advies aan onze orthomoleculaire therapeuten via onderstaande button.

Behandeling orthomoleculaire nutriënten

Nutriënt Dagdosering
Magnesium (tauraat)
Combineer bij migraine altijd met vitamine B6 om het hormonale evenwicht te verbeteren. Magnesium ontspant de spier- en vaatweefsel
3 x daags 60 mg
Vitamine B12
In combinatie met foliumzuur en vitamine B6 voor het verlagen van het homocysteïne gehalte
1 x daags 3000 µg
Alfa-liponzuur
Vermindert de frequentie en ernst van de aanvallen
1 x daags 75 mg
Ginkgo Biloba Extract
Verbetert de microcirculatie en kan de duur van een migraine aanval verkorten
3 x daags 120 mg
Griffonia Extract (als 5-HTP) 1 x daags 100 mg
Palmitoylethanolamide PEA 1-3- x daags 400 mg